جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ |۲۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 27, 2024
اولین دوره جایزه جهانی شهید صدر

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه کشور یکی از مهمترین ویژگی های حوزه علمیه قم را تلاش گسترده برای جهانی کردن مفاهیم علوم انسانی اسلامی در سراسر جهان دانست.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی، دقایقی قبل در آیین اختتامیه جایزه جهانی شهید صدر که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم برگزار شد، گفت: در حوزه ترسیم علم اسلامی، حدود ۱۰ نظریه وجود دارد. یکی از فعالیت های بزرگ حوزه علمیه قم، توسعه مرزهای علوم اسلامی به سمت قلمروهای جدید است. شهید صدر پیشگام و پرچمدار این حرکت نوین در حوزه علمیه نجف بود و این حرکت در قم و با تلاش های فراوان علما و بزرگان و اساتید و طلاب شکل گرفت.

ببینید:

تصاویر اختتامیه نخستین دوره جایزه جهانی شهید صدر

مدیر حوزه های علمیه اظهار کرد: امروزه شاهد آن هستیم که قلمروهای سنتی علوم انسانی در حوزه های علمیه جدید فعالیت کرده است. ممیزات قم یک صدسال اخیر و به ویژه قم پس از انقلاب اسلامی شامل ۲۰ ویژگی و ممیزه است.

وی ادامه داد: نباید با تعصب با امتیازات و دستاوردهای تمدن ها برخورد کرد، ولی باید عمیقاً به شناخت و داوری فرهنگ غربی توجه کنیم. بنیان های فکری و فلسفی فرهنگ و تمدن غرب در تمام شاخه های این نظام تمدنی رسوخ دارد که شامل علوم پایه و فناوری های و سبک های زندگی و روش های حکمرانی می شود.

مدیر حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: نباید دستاوردهای بشری در حوزه علوم اجتماعی و انسانی را به شکل مطلق نفی کند، ولی مدعی هستیم که آن اندیشه های بنیادین در پیکره علوم انسانی و اجتماعی رسوخ و نفوذ دارد و در پاره ای از موارد کوچک و بزرگ در تقابل با اندیشه الهی و دینی است. البته در تفسیر علم انسانی اسلامی ده نظریه وجود دارد و متفکران ما نیز متفاوت هستند، ولی قدر مشترکی وجود دارد که بر آن پافشاری داریم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: علم انسانی جدید و علوم اجتماعی جدید نرم افزار اداره جوامع است. عالمان در ابتدا باید نقد دقیق داشته باشند و همچنین پس ازنظریه پردازی به دنبال مجسم کردن کارآمدی این موارد در میدان عمل باشند. البته حوزه علمیه در این حوزه گام های جدی برداشته است ولی نقدهایی نیز به این حرکت ها وجود دارد.

وی اظهار کرد: هر اتفاق درستی در حوزه تولید نظریه و ساخت علوم انسانی رخ دهد باید شامل تحول در بن مایه های علوم اسلامی و بر پایه روش های عمیق و تاریخی حوزه باشد. البته در عین حال چشم بازی نیز به حقایق امروز و پرسش های نو داشته باشیم. هرچند می پذیریم که جمع این دو مورد بسیار سخت است.

به گفته مدیر حوزه های علمیه، علوم اسلامی سنتی و پایه و عمیق ما باید گسترش پیدا کند که شامل علوم اصول و فقه و تفسیر و ... هستند که اگر در این حوزه ها اتفاقات عمیقی رخ ندهد نمی توان در قلمروهای جدید به نظریات بنیادین و نوین رسید.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: در حوزه فلسفه های مضاف و تفسیرهای تخصصی و مجموعه های حدیثی ناظر به قلمروهای جدید کارهای خوبی آغاز شده است، ولی نیازمند فعالیت های بیشتر در کنار فعالیت های میدانی در ارتباط با دانشگاه هستیم.

مدیر حوزه های علمیه افزود: در سالهای قبل با مشارکت ۲۰ نهاد حوزوی طرح گفتمان حوزوی و انقلاب اسلامی برگزار شد که آثار ممتازی نیز داشت. همچنین باید نگاه بین المللی همراه با اقتضائات اصلی را داشته باشیم. سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی می تواند در گشودن درها و انتقال مفاهیم علوم انسانی اسلامی ما به دنیا گام های جدی بردارد.

وی با بیان این که بنده از سنین جوانی شیفته مفاهیم و اندیشه های فکری آیت الله شهید صدر شده ام و این شیفتگی تا امروز نیز ادامه دارد، اظهار کرد: شهید صدر دارای عاطفه ای سرشار و ارتباطات صمیمی فردی و جمعی، نبوغی سرشار و حافظه ای قوی بودند. ایشان کار زیاد و با شتاب را با نبوغ و حافظه سرشار در هم آمیخته بودند.

آیت الله اعرافی افزود: شهید صدر نگاهی فراتر از محیط نجف داشتند. زهد و ساده زیستی، اخلاص و وارستگی، فکر نظام مند و راهبردی و آینده بین، اندیشه سیاسی روشن و نظام مند، عمل و اقدام سیاسی جهادی و انقلابی غیر قابل وصف، روش ساز و منهج پرداز، قلم روان و دقیق، فکر منسجم با بیان و قلم دقیق و دلدادگی به امام راحل و جریان انقلابی امام(ره) از ویژگی های ایشان بود.

مدیر حوزه های علمیه در پایان اظهار امیدواری کرد که جایزه جهانی شهید صدر، حوزه قم را بین المللی تر و جهانی تر بسازد.

گفتنی است، نخستین دوره جایزه جهانی شهید صدر به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با هدف حمایت از نظریه‌پردازی در حوزه علوم انسانی - اسلامی در سطح جهانی، ۵ مهرماه در شهر قم به کار خود پایان داد.

معرفی برگزیدگان، رونمایی از دو کتاب «جایزه جهانی شهید صدر؛ اهداف، رویکردها، ضرورت‌ها و امتیازات» و «آثار برگزیده نخستین دوره جایزه جهانی شهید صدر» که شامل نظریه‌ها و اندیشه‌های علوم انسانی اسلامی شایسته ارائه جهانی است، رونمایی شد. فراخوان دومین دوره این رویداد نیز منتشر شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha